10 redenen waarom HR-deskundigen sociale media moeten gebruiken voor een succesvolle carrière

Tijdens onze zoektocht naar redenen waarom HR-deskundigen sociale media moeten gebruiken, stuitten we op een interessant artikel van Susan M. Heathfield waarin ze uitlegt hoe sociale media nuttig kunnen zijn om een succesvolle carrière uit te bouwen in de HR-wereld.

Sociale media zijn essentieel om te netwerken met zakelijke contacten, nieuwe contacten te leggen, werknemers te rekruteren en op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt. Als u geen lid bent van de grootste sociale media- en netwerksites, telt u niet meer mee. Dus waarom geen profiel aanmaken op sociale mediasites als dat betekent dat uw carrière in Human Resources erop vooruit zal gaan, dat u beter personeel kan aanwerven door uw zoekgebied naar kandidaten te vergroten en dat u makkelijk in contact kan blijven met (voormalige) medewerkers? Om te ontdekken welke sociale mediasite het best bij u past, moet u ze allemaal eens bezoeken.

Sommige websites richten zich op één bepaalde bedrijfstak of op een specifiek onderwerp. Sommige leggen zelfs de klemtoon op netwerken binnen regio’s en naties. Sociale mediasites vormen een cruciaal element om professioneel te kunnen netwerken en uw carrière succesvol te ontwikkelen. Kortom, ze spelen een toenemende rol in netwerken, carrièrevooruitgang en professioneel succes. Bent u nog steeds niet overtuigd? Lees dan zeker de volgende tien redenen waarom het zowat verplicht is om tijd te investeren in sociale media, als u succes wilt boeken in de HR-wereld.

1. Hou contact met collega’s en vrienden.

Als u, net zoals ik, doorheen de jaren mensen uit het oog bent verloren, kunt u ze opzoeken via populaire sociale mediasites. Als u ze vindt en uw hele netwerk is met elkaar verbonden, zult u ze nooit meer kwijt raken. Ex-collega’s, die ik al sinds de jaren ’80 of ’90 niet meer had gezien, hebben me bijvoorbeeld al toegevoegd aan hun zakelijk netwerk op LinkedIn.

2. Maak het uw collega’s niet te moeilijk u te vinden.

Het is voor mij onmogelijk om op te sommen hoeveel voormalige collega’s, vrienden en medewerkers mijn profielen al hebben gevonden en me vervolgens ook gecontacteerd hebben. Onlangs nog vond één van mijn beste vriendinnen uit de middelbare school – ik was trouwens al 30 jaar naar haar op zoek – me via internet en belde me op.  Het zou nooit in me zijn opgekomen om haar te gaan zoeken in het noorden van Californië, waar ze sinds begin jaren ’70 woont in een huis met een geodetische koepel. We leerden elkaar namelijk kennen in Detroit.

3. Zoek jobkandidaten.

U kunt leden van uw sociaal netwerk op de hoogte stellen van werkvoorwaarden en hen vragen mogelijke kandidaten door te verwijzen. Profiteer ook mee van de netwerken van uw huidig personeel door hen te vragen openstaande vacatures aan te kondigen op hun pagina. Wij hebben al zeer bekwame sollicitanten over de vloer gekregen dankzij LinkedIn en Facebook dus waarom zou dat bij u niet lukken? Sociale netwerksites zijn ook een ideale manier om passieve kandidaten te vinden, mensen die momenteel niet actief werkzoekende zijn. Zoek aan de hand van trefwoorden om contacten te leggen buiten uw huidig netwerk. Ik zal kort uitleggen hoe u LinkedIn kan gebruiken om te rekruteren. Bouw een rekruteringsnetwerk op en ga op zoek naar potentiële werknemers die steeds schaarser wordende vaardigheden bezitten.

Vooral nu de babyboomgeneratie met pensioen gaat of parttime betrekkingen verkiest, is het belangrijk om uit te zoeken waar u werknemers kan vinden die de nodige vaardigheden bezitten op technologisch, medisch en kwalitatief vlak die uw onderneming in de toekomst nodig zal hebben. Er bestaat een hele waaier aan sociale netwerksites voor allerlei verschillende bedrijfstakken. Bouw een duidelijke aanwezigheid op in de sociale netwerken waar u hoopt toekomstig personeel te vinden voor uw onderneming. Ontwikkel de nodige bekwaamheid om het potentieel van sociale netwerksites – voor HR en voor uw eigen carrière – volledig te benutten. Wees niet bang uw huidige werknemers om advies te vragen, zij zijn al actief op deze sites (en vragen zich zelfs af waar u blijft). Uw personeel wil u graag helpen om mensen te rekruteren waar zij graag mee willen samenwerken. Bovendien zijn zo goed als alle potentiële werknemers inmiddels lid van sociale netwerksites.

4. Zoek een nieuwe job.

Indien u om eender welke reden uw huidige werkgever wilt verlaten, kunnen sociale mediasites goed van pas komen in uw zoektocht naar ander werk. Hierbij geldt dezelfde raad die ik gaf in het stukje over kandidaten rekruteren. Neem dus zeker een kijkje op zoveel mogelijk sites want sociale media vormen – of dat zou toch zo moeten zijn – een belangrijk onderdeel van de hedendaagse zoektocht naar werk.

5. Word een gevestigde waarde op het web.

Wie bent u? Welke expertise hebt u? Om welke verwezenlijking wilt u bekend staan? Hoe wilt u gezien en herkend worden door collega’s, andere professionals en potentiële werkgevers? De informatie die u op uw online profielen plaatst, kan uw carrière zowel helpen – indien u zichzelf goed kan promoten – als schaden – indien u zichzelf niet goed weet te presenteren. Zal een potentiële werkgever of werknemer stuiten op referenties van een bekwame professional wanneer hij uw naam intypt op Google? Zal hij helemaal niks vinden? Of nog erger, zal hij een schools Facebook-profiel, bestemd voor vrienden en familie, te zien krijgen en alles op uw prikbord kunnen lezen. Deze twee laatste scenario’s doen uw carrière of jobzoektocht helemaal geen goed. Steeds meer werkgevers gaan trouwens de online aanwezigheid na van mogelijke werknemers.

Wanneer u ‘Susan Heathfield’ intypt in een zoekmachine, vindt u een voorbeeld van de webaanwezigheid die ik aanbeveel: een professioneel profiel. U wilt toch een soortgelijk resultaat bij uw naam? U wilt toch dat uw online reputatie gevestigd is vooraleer u ze nodig hebt? Een gevestigde waarde worden, neemt echter heel wat tijd in beslag, dus waarop wacht u nog?

6. Sluit u aan bij groepen op basis van uw interesses, gemeenschap of beroep.

Facebook, bijvoorbeeld, geeft u de mogelijkheid om groepen op te richten. Ik ben lid van een groep voor werkzoekenden, waarbij andere leden me wijzen op interessante online artikels. Door mensen te volgen via Twitter, ontdek ik ook een heleboel boeiende informatie voor mijn website. De rol van Twitter in de zoektocht naar werk neemt voortdurend toe. Hoewel het moeilijk is om in maximum 140 lettertekens te solliciteren, kunt u collega’s en werkgevers wel laten weten dat u op zoek bent. Werkgevers kunnen tweets versturen over openstaande vacatures en hoe u daarvoor kunt solliciteren. Mensen kunnen uw tweets omtrent werk heruitgeven in hun eigen netwerk op Twitter. Dit alles zorgt voor een aanzienlijke stijging in het aantal potentiële, gekwalificeerde kandidaten die via Twitter nieuws ontvangen over beschikbare jobs. Twitter-groepen organiseren steeds vaker persoonlijke ontmoetingen zodat mensen die online contact hebben, elkaar ook in de echte wereld leren kennen. Een groep uit Michigan, bijvoorbeeld, houdt regelmatig bijeenkomsten. Ik wed dat er in uw omgeving ook zulke samenkomsten plaatsvinden! Als u soms conferenties of vakbeurzen bijwoont, is Twitter de ideale manier om daar contacten te leggen. U kunt op ieder moment laten weten waar u zich bevindt en of u tijd hebt om af te spreken. Eén van mijn collega’s volgde deze raad op en had aan het eind van de beurs een jobaanbieding bemachtigd (er werd natuurlijk nog niks bevestigd tot er na de beurs een grondige achtergrondcontrole geregeld werd).

7. Bouw doorheen de tijd sociale connecties op via sociale mediasites.

Websites zoals Facebook en MySpace zijn veel leuker dan het zakelijk georiënteerde LinkedIn. Contactpersonen op Facebook sturen me, bijvoorbeeld, karma en virtuele planten. Hoewel beide sites oorspronkelijk bedoeld waren voor jongeren, worden ook steeds meer volwassen professionals lid (ondanks het feit dat de dochter van een vriendin ons onlangs nog zei dat we te oud zijn voor Facebook). Zij vormen zelfs de snelst groeiende groep van nieuwe leden.

8. Wees voorzichtig met wat u deelt om uw professionele imago niet in gevaar te brengen.

Twijfel echter ook niet aan het vermogen van sociale mediasites om uw netwerk uit te breiden. Een bijkomend voordeel is dat universiteitsstudenten, die u misschien wilt rekruteren, massaal aanwezig zijn op zulke sites, heel bekwaam zijn in het gebruik ervan en niet bang zijn om nieuwe contacten te leggen. Een neef van me reageerde onlangs plots niet meer op e-mails, waarop een nichtje hem een bericht stuurde via Facebook. Een dag later zocht hij alweer contact met me (via mijn Facebook-prikbord).

9. Geef klanten de mogelijkheid met u te communiceren.

Gebruikers van uw producten of diensten willen graag met u praten over hun wensen en behoeften. Ze willen u laten weten hoe u hen beter van dienst kunt zijn. Velen van hen willen een gemeenschap opbouwen rond producten of diensten waar ze gek op zijn. Geef hen daartoe de kans: schrijf een blog, sponsor gebruikersfora en beantwoord vragen. Gebruik de feedback van uw klanten om te verbeteren. Het is voor hen veel makkelijker om u een bericht te sturen via Facebook of commentaar te geven op uw blog, dan om een brief te schrijven naar een anoniem bedrijfsadres. Wees dus aanwezig op het web en communiceer. Zappos, de enige schoenenwinkel waar ik nog schoenen koop, post bijvoorbeeld regelmatig nieuws via Twitter. De beste strategie om consumenten te helpen u te vinden en met u te praten, is door zelf de plaatsen te bezoeken waar zij al actief zijn en gewoon deel te nemen aan het gesprek.

10. Bouw een gemeenschap op rond uw product of dienst.

Zijn de mensen die het uithangbord vormen van uw onderneming aanspreekbaar, sympathiek, goed geïnformeerd en aanwezig in sociale media? U moet op zoek gaan naar zulke mensen en hen koesteren. Zij zijn het gezicht en de stem van uw onderneming. Meer nog dan naar betaalde publiciteit – denk maar aan advertenties, tv-spotjes en de traditionele massamedia – is de online wereld op zoek naar mensen die de kwaliteiten van een onderneming of product verkondigen, daar een gemeenschap rond opbouwen zodat mensen hen kunnen volgen en zelf ook anderen volgen. Mondelinge reclame is de beste methode om een groot publiek te bereiken. Er bestaan zoveel mogelijkheden om een online gemeenschap te stichten: fora en blogs op uw bedrijfswebsite, fora en blogs binnen uw HR-intranet, enz. Zowel binnen als buiten uw onderneming moet u relaties ontwikkelen. Ze zijn van levensbelang om te communiceren met werknemers, om wederzijds voordelige netwerken uit te bouwen en om uw carrière voortdurend vooruit te helpen. Kortom: creëer ze, gebruik ze, waardeer ze en haal er uw voordeel uit.

Tot slot stuurde Betsy Weber van TechSmitch Corporation me een boodschap die ik niet kon negeren: “Uw onderneming moet, naast individuele werknemers, ook zelf aanwezig zijn op belangrijke sociale mediasites.” Het recente onderzoek ‘Cone Business in Social Media’ toonde aan dat 93% van de Amerikanen vindt dat bedrijven een profiel moeten aanmaken op sociale mediasites en dat 85% van mening is dat bedrijven sociale media moeten gebruiken om met klanten te communiceren.

Nog enkele resultaten van de studie:

  • 60% van de Amerikanen heeft regelmatig contact met bedrijven via sociale mediasites
  • 43% van de consumenten stelt dat bedrijven sociale netwerken moeten gebruiken om consumentenproblemen op te lossen
  • 41% gelooft dat bedrijven sociale media tools moeten gebruiken voor feedback omtrent producten en diensten.

Het internet heeft wereldwijd alle communicatiegrenzen opengesteld. Dus waarom geen sociale media gebruiken om uw netwerk uit te breiden, uw carrière te versterken, vrienden toe te voegen, contacten te leggen, personeel te rekruteren, mensen met zeldzame vaardigheden te vinden, passieve potentiële werknemers te zoeken en uw wereldbeeld te verbreden? Ik neem al deel aan deze online wereld, dus waarom u niet?

Vrij vertaald door Anja De Grave naar “10 Reasons Social Media Should Rock Your World” van Susan M. Heathfield.

Advertenties

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: