Moet een blog deel uitmaken van uw bedrijfswebsite of afzonderlijk bestaan?

Tom Pick bracht een debat op gang omtrent de vraag of blogs deel moeten uitmaken van een bedrijfswebsite of los daarvan moeten bestaan. Wij blijken alvast te zondigen tegen zijn eerste stelling. Hieronder nemen we de Nederlandse vertaling van Anja De Grave over, om mee te kunnen discussiëren.

U kent inmiddels de voordelen van zakelijke blogs en u bent bereid zelf op lange termijn een blog te ontwikkelen en te beheren. De volgende vraag is dan: “Waar moet ik die blog plaatsen?” U hebt vijf mogelijkheden:

 1.      Gratis bloggen via een platformsite

Het URL-adres van uw blog zou er dan ongeveer uitzien als lscommunication.wordpress.com of mycompanyblog.blogspot.com. U mag deze optie nooit gebruiken voor een zakelijke bedrijfsblog. Gratis blogplatforms zijn prima voor persoonlijke blogs, waarop u zich niet moet verantwoorden voor gelduitgaven en waar men geen zakelijke leads, verkoop- of inkomenscijfers verwacht. Zulke platforms komen echter niet professioneel over, hebben een beperkt aantal functies en bieden weinig voordelen wat betreft SEO (zoekmachineoptimalisatie).

 2.      Bloggen via de bedrijfswebsite aan de hand van de CMS tool

Veel bedrijfswebsites werken met content-beheersystemen (CMS) zoals Joomla, Drupal of DotNetNuke. Zulke commerciële, open source CMS-platforms beschikken over ingebouwde blogfuncties. Er zijn verschillende voordelen aan deze aanpak verbonden:

–  uw autoriteit (behaald via inkomende links) op het gebied van SEO komt toe aan uw bedrijfswebsite, omdat de blog slechts één van de vele onderdelen is van de site. Dat is belangrijk om weten, aangezien blog posts meestal beter als lokmiddel voor links kunnen dienen dan typische website-inhoud (“Over ons”, product- en dienstbeschrijvingen, enz.)

–  uw medewerkers, die misschien zowel voor de bedrijfsblog als voor de bedrijfswebsite schrijven, moeten slechts met één tool leren werken

– de blog en de rest van de website hebben één gezamenlijke look en brengen zo uw merkgevoel over aan de bezoekers

– of ze nu uw blog willen lezen, of meer te weten willen komen over uw producten of diensten, bezoekers hoeven uw site nooit te verlaten

– de meeste CMS-platforms maken er geen probleem van als meerdere auteurs voor één bedrijfsblog schrijven. Ze kunnen ook meerdere blogs ondersteunen (bijvoorbeeld een blog gericht op industrie en een blog gericht op onderhoud), hoewel deze dan moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn door de gezamenlijke look en domeinnaam

De voornaamste nadelen van deze aanpak bestaan erin dat de blog overduidelijk verbonden is met het bedrijf – hij heeft geen onafhankelijkheid of een eigen karakter – en dat CMS tools vaak veel minder functies en plug-ins voorzien dan blogplatforms zoals WordPress (denk aan: via e-mail abonneren op blog posts, snelle polls, automatisch onderhoud van XML sitemaps, enz.)

 3.      Bloggen via een bestaande bedrijfswebsite en daarbij gebruik maken van WordPress

Deze mogelijkheid veronderstelt dat uw bedrijfswebsite nog geen gebruik maakt van WordPress (hij kan dan bijvoorbeeld werken met een open source, commercieel of particulier CMS-platform). U kunt dan WordPress installeren om uw blog te onderhouden. De voordelen van deze methode zijn grotendeels te vergelijken met die van de vorige aanpak (SEO links, bezoekers worden op de site gehouden, meerdere auteurs per blog). Bovendien tracht deze methode de eerder genoemde nadelen weg te werken. Aangezien de blogstructuur los staat van de websitestructuur, kunt u de blog makkelijk een eigen karakter toekennen. Dat moet natuurlijk wel in de lijn liggen van de rest van de bedrijfswebsite. In tegenstelling tot de meeste CMS-platforms, beschikt WordPress daarnaast ook over een actieve gemeenschap die voortdurend nieuwe plug-ins ontwikkelt om de functies uit te breiden en te versterken.

Toch kent ook deze aanpak enkele negatieve puntjes. Ten eerste moet u software installeren (van WordPress en MySQL database management), geen onoverkomelijke opdracht maar toch ook niet de gemakkelijkste taak. Het wordt vooral ingewikkeld als één website meerdere blogs omvat, aangezien iedere blog een eigen installatie vereist. Ten tweede moeten bijkomende functies – verkregen dankzij een gespecialiseerde WordPress host (lees daarover meer bij het vierde item op deze lijst) – zoals upgrades en nachtelijke back-ups van de database, afzonderlijk geconfigureerd worden. Kortom, voor deze optie moet u beschikken over een aanzienlijke dosis computerkennis.

 4.      Zowel een blog als een website beheren op WordPress

Als u een website aan het ontwikkelen bent voor een nieuwe organisatie of de website van een reeds bestaande onderneming aan het herbouwen bent, moet u deze mogelijkheid zeker overwegen. Ze biedt alle voordelen van een blog op WordPress, uw IT-afdeling moet slechts één platform beheren en gebruikers moeten slechts één CMS tool leren gebruiken. Hoewel WordPress oorspronkelijk bedoeld was als blogplatform, is het inmiddels uitgegroeid tot een bekwaam CMS-platform voor relatief kleine, eenvoudige websites (met of zonder blog).

Het nadeel is dat WordPress niet geschikt is voor grote, ingewikkelde websites of websites waarvoor de gebruiker speciale webtoepassingen nodig heeft – tenzij u bereid bent er enorm veel moeite voor te doen. Voor websites van middelgrote tot grote ondernemingen, of zelfs kleinere bedrijfswebsites die gespecialiseerde functies nodig hebben, is het dus vaak eenvoudiger om een blog afzonderlijk van de overige delen van de website te ontwikkelen met een andere tool. Dat brengt ons bij de laatste optie.

5.      Blog en website apart

Hierbij staat de bedrijfsblog volledig los van het ontwikkelingsplatform, de hosting-overeenkomsten en de onderliggende technologie van de bedrijfswebsite. De blog bevindt zich dan meestal bij een gespecialiseerde WordPress webhost zoals HostGator, Bluehost of JustHost. (Ik gebruik die laatste hostingdienst voor mijn persoonlijke blog, maar heb absoluut geen financiële relatie met eender welk hostingbedrijf). Hieronder vindt u de voordelen van deze aanpak:

– de blog heeft niet alleen een eigen karakter, maar ook een eigen domeinnaam, wat het zoeken veel makkelijker maakt

–  uw bedrijf kan mogelijk een extra plaatsje bemachtigen op de eerste pagina van de zoekresultatenlijst voor specifieke zoektermen. Zoekmachines zetten één bepaalde website meestal niet meer dan twee keer (bijvoorbeeld de home page en nog één andere pagina) op de eerste pagina van hun zoekresultaten. Door te bloggen onder een aparte domeinnaam, sleept uw bedrijf mogelijk een derde plaats in de wacht, wanneer gezocht wordt naar termen die nauw met uw zaak verbonden zijn.

– een blog kan een eigen look en navigatiestructuur hebben en toch gebruik maken van merktypische elementen zoals kleur en logo.

–  de blog vormt geen last voor de IT-afdeling van uw bedrijf: de installatie is erg eenvoudig en de host beheert de blog automatisch tegen een jaarlijkse vergoeding. Hierdoor kunnen uw IT-specialisten zich bezighouden met belangrijkere zaken en bent u niet van hen afhankelijk om nieuwe toepassingen te installeren, auteurs of nieuwe pagina’s toe te voegen of van eender welke blogfunctie gebruik te maken.

– auteurs kunnen via elke internetverbinding blogs schrijven, commentaar toevoegen, plug-ins installeren of updaten en eender welke blogfunctie gebruiken. Dat geldt mogelijk niet voor uw bedrijfswebsite, afhankelijk van de veiligheidsinstellingen en het platform dat u gebruikt. In grote ondernemingen (en eigenlijk ook in veel middelgrote bedrijven) is er dikwijls een VPN-verbinding of andere software nodig om de bedrijfswebsite te kunnen bewerken.

– één blog kan geschreven worden door meerdere auteurs, maar één auteur kan ook meerdere blogs oprichten. Meerdere externe blogs beheren zal enerzijds uw kosten doen stijgen (hoewel vele webhosts dan kortingen aanbieden), maar u anderzijds ook meer zoekaanwezigheid bieden.

Tot slot nog de nadelen:

–  u moet bijkomende registratiekosten betalen (voor de host en de domeinnaam), deze lopen jaarlijks gemiddeld op tot 80 à 120 dollar per blog. Dat is geen gigantische kost, maar toch een element om rekening mee te houden

–  uw autoriteit op het gebied van SEO zal opgesplitst worden: sommige links zullen naar uw bedrijfswebsite verwijzen, anderen naar uw blog

Er bestaat dus geen perfect eenduidig antwoord op de titelvraag. Iedere aanpak heeft zijn plus- en minpunten. De beste raad die ik kan geven, is om alle specifieke kenmerken van uw situatie in beschouwing te nemen en de voor- en nadelen per methode tegen elkaar af te wegen voordat u beslist waar u uw blog zal plaatsen.

Vrij vertaald door Anja De Grave naar “Should a blog be part of your corporate website or stand on its own?” van Tom Pick

 

 

 

 

No comments yet

Plaats een reactie