7 do’s en don’ts op sociale netwerksites

Headhunters maken meer en meer gebruik van sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn om nieuw talent aan te werven en hun gedrag te screenen. Een goed persoonlijk imago op het internet kan dan ook van belang zijn voor het al dan niet uitkiezen van kandidaten. Potentiële werknemers moeten dus een geschikt netwerk uitbouwen en hun online profiel aanpassen. Uit het artikel The 7 Do’s and Don’ts of Social Networking volgen hier de belangrijkste zaken die je wel en niet moet doen op sociale netwerksites.

De 7 zaken die je wel en niet moet doen

1)    Wees zichtbaar en waardevol.

Je moet actief zijn in relevante ledengroepen, forums en verenigingen. Stel een gerichte lijst op van bedrijven en breid je netwerk en connecties op deze manier uit om door collega’s in de industrie herkend te worden. Je moet een bondig profiel hebben online, anders kunnen headhunters jou niet vinden, maar Porfilio zegt hierover: “Kandidaten mogen op hun profiel of in hun statusupdate nooit zeggen dat ze op zoek zijn naar een job, want dat geeft een wanhopige indruk, headhunters en aanwervingsmanagers knappen hier vaak op af.” Zorg voor meerwaarde door nuttige links te posten, of post een comment waaruit blijkt dat de kandidaat iemand is die kennis heeft over het specifieke vakgebied.

2)    Spreek geen kwaad over je huidige of vorige werkgever.

Let op dat je niet klaagt over je huidige of vorige werkgever op je online profiel. Dat heeft meestal een slechte invloed op het imago van de sollicitant en zorgt voor een negatief beeld in de ogen van aanwervingsmanagers en headhunters. Als je momenteel een job hebt, denk dan ook aan de vertrouwelijkheids- en gedragsovereenkomsten die je misschien gesloten hebt en let erop dat je geen regels overtreedt.

3)    Wees selectief.

Wees voorzichtig bij het posten van informatie – waar je beslist het te posten en hoe publiek je het maakt, zegt Fiterman. Het is een goede gewoonte om persoonlijke informatie die niet relevant is voor de groei en ontwikkeling van je professionele carrière te beperken. Je moet de nadruk leggen op het naar voren brengen van je vakkennis en –bekwaamheden en van werkgerelateerde activiteiten, zoals toespraken op conferenties, gepubliceerde artikels en papers en belangrijke pluspunten.

4)    Maak persoonlijke informatie niet publiek.

Tweet/chat/discussieer over zaken en opkomende trends in de industrie, maar beperk posts over je persoonlijke leven – iets dat sommige headhunters en aanwervingsmanagers grondig onderzoeken. Stevens zegt hierover: “Het besluit dat ik neem om iemand aan te werven zal zeker en vast beïnvloed worden als ik te weten kom dat een sollicitant kaart als hobby en dat hij lid is van een verwante organisatie.”

5)  Zorg dat je waardevolle aanbevelingen krijgt.

Het is altijd goed om een aanbeveling te krijgen van vroegere werknemers en huidige begeleiders, zegt Massa. Maar kandidaten moeten ook buiten hun organisatie op zoek gaan naar waardevolle aanbevelingen en steun van klanten, zakenpartners en leiders die van belang zijn.

6)    Gebruik geen ongepaste taal of foto’s.

Stevens zegt dat headhunters meestal iemand van hun lijst schrappen op basis van taalgebruik of foto’s die gepost zijn. Je moet er op letten dat de informatie die je post professioneel geschreven is, zonder vloekwoorden of catchy uitdrukkingen te gebruiken. Wees ook selectief in het posten van foto’s en gebruik je gezond verstand om te bepalen of deze foto’s je weergeven zoals je wilt dat iedereen je ziet.

7)    Bouw een online imago uit.

“Door het uitbouwen van een sterk online imago springen kandidaten er echt uit,” zegt Massa. Je moet investeren in de uitbouw van een online persoonlijkheid die je duidelijk van de rest onderscheidt. Je moet daarom over het volgende nadenken:

  • Met welke industriegroepen en –bedrijven wil je geassocieerd worden?
  • Wat zijn de belangrijkste conferenties die je wilt bijwonen en waar je aan wilt deelnemen?
  • In welke opleiding wil je nog investeren om je algemene kwalificaties te verbeteren?
  • Je moet ook investeren om een naam voor jezelf op te bouwen door te bloggen in erkende publicaties, door een goed uitgebouwd volgpubliek te hebben op Twitter en LinkedIn en door te verschijnen op conferenties en te praten over vakkundige onderwerpen.

Het uitbouwen van een sterk persoonlijk imago kan een sterke troef zijn wanneer een kandidaat een job zoekt en het is een goede manier om op te vallen. Bij het uitbouwen van een persoonlijk imago, moeten kandidaten er op letten dat ze al hun sites gelijkwaardig gebruiken. Allison Nawoj, een senior carrièreadviseur bij CareerBuilder zei daarover: “Het gaat erom dat je de juiste combinatie vindt van websites en inhoud om je doel op de beste manier te bereiken.”

Vrij vertaald door Noortje Van Den Steen uit het artikel The 7 Do’s and Don’ts of Social Networking

Advertenties

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: