Google maakt debuut met modeportaal

De verkoop van kledij via het internet zit in de lift en ook de bekende zoekmachine Google speelt daarop in. Vorige week lanceerde het boutiques.com, waarop uitgebreide keuzemogelijkheden worden aangeboden. Cathy Horyn schreef hierover het artikel Google Fashion Shopping Site Makes Debut dat verscheen in The New York Times.

Wanneer je naar het hoofdkantoor van Google gaat in Mountain View, California, besef je hoe veraf en vreemd de modewereld is. Zo zoeven de werknemers op het uitgestrekte terrein rond op scooters en fietsen, waardoor het zo goed als onmogelijk wordt om hoge schoenen of minirokjes te dragen. Daarnaast zijn er ook veel te veel snackgelegenheden bij Google. Fashionista’s staan maar wantrouwig tegenover eten.

Maar ga een paar blokken verder van het hoofdgebouw en het is opmerkelijk hoe anders de sfeer is en hoe stijlvoller de bureaus zijn ingericht. Een werkneemster, Abigail Holtz, draagt een ivoorkleurige zijden minijurk met een diepe decolleté en daaronder schoenen met hoge hielen. Een collega, Marissa Goodman, is meer casual gekleed – maar daarom niet minder stijlvol. Zij ontwierp vroeger designerkledij voor vrouwen voor Old Navy en Esprit.

Google heeft nerds en mode-experts laten samenwerken en zo een nieuwe website voor e-commerce opgericht, een duidelijke verbetering in hoe mode online wordt voorgesteld en verkocht. De website, Boutiques.com, werd woensdag gelanceerd en kan wel eens de manier van winkelen veranderen.

Er zijn zoveel mogelijkheden en onderdelen op Boutiques.com dat zelfs de ingenieurs bij Google het niet eenvoudig vinden de site te beschrijven. Het is een verzameling van honderden virtuele boetieks die worden uitgebaat – of, zoals we tegenwoordig zeggen “beheerd” – door designers, winkels, bloggers, beroemdheden en gewone mensen. Je kan winkelen volgens de stijl van, bijvoorbeeld, de actrices Carey Mulligan of Mary-Kate en Ashley Olsen – enkele van de beroemdheden die hebben toegezegd – of je kan jouw eigen boetiek oprichten en het aantal mensen die je volgen uitbreiden, die dan op jouw smaak kunnen reageren.

Het is dus een plaats waar je kan opscheppen met je kennis van de mode, zoals miljoenen gebruikers van Polyvore eigenlijk al doen in hun fotocollage’s.

Het is ook een inspiratiebron. In elke boetiek op de site zijn er tientallen bijkomende keuzemogelijkheden, die zijn gebaseerd op de stijl van een designer of een beroemdheid – ze worden samengesteld via algoritmes. De foto’s van de producten zijn bovendien veel groter en scherper dan op andere winkelsites.

Als je er geen idee van hebt hoe je die pumps met luipaardprint moet dragen, staan er rechts op de site ook een lijst met een aantal foto’s waarop de schoen gedragen wordt, zodat je het je beter kan voorstellen. Welke stijl je ook verkiest – klassiek, romantisch, casual – de inspiratielijst past zich daar automatisch aan aan, alsof het (verrassend nauwkeurig) jouw gedachten kan lezen.

En dat is misschien wel wat Boutiques.com zo uniek maakt: hoe precies het jouw voorkeuren analyseert om je te kunnen aanbieden wat je zoekt. Zoals velen onder ons die online winkelen wel weten, geven zoekmachines ook dikwijls resultaten die je niet echt wilt. Als je zoekt naar okergele schoenen, zullen er bij de resultaten schoenen zitten, maar ook okergele hemdjes.

De site werd begin deze week getest op het kantoor van Google in New York door twee personen die ervaring hebben met online winkelen. Zij merkten op dat als ze zochten naar kobaltblauwe schoenen, ze die ook kregen. En als je met een of twee klikken je voorkeuren nog wat verfijnt, krijg je nog specifiekere stijlen als resultaat.

De werkwijze op Boutiques.com werd bereikt door visuele zoektechnologieën te combineren met wat mode-experts zoals Goodman en Holtz over de kleine verschillen in mode hebben kunnen overbrengen aan de codeschrijvers van Google. Dat ging over allerlei zaken: kleuren, patronen, wat goed bij elkaar past en wat niet.

De technologie werd eigenlijk ontwikkeld door Like.com, een bedrijf uit de zogenaamde Silicon Valley, dat mede werd opgericht door Munjal Shah. Google heeft dat bedrijf vorige zomer voor zo’n 75 miljoen euro opgekocht. Voor de verkoop beschikte Like.com over een aantal e-commerce modesites, waaronder Covet.com en Couturious.com, waar je ook zelf kunt ontwerpen.

“Ik ben altijd al onder de indruk geweest van Like.com,” zegt Sucharita Mulpru, vice-president en handelsanalyste bij Forrester Research, die ook vertrouwd is met Boutiques.com. “Ik was toen al verbaasd over de technologie, en het is sindsdien nog verder geëvolueerd. Ze hebben de algoritmes nog verbeterd.”

De online verkoop heeft de verkoop in fysieke winkel voorbijgestoken en dat komt deels door nieuwe gadgets zoals de iPad en deels doordat winkeliers meer zijn beginnen investeren in technologie. “Ik heb het gevoel dat e-commerce het laatste jaar zijn tweede adem heeft gevonden,” zegt Mulpuru. Volgens Forrester zal de verkoop van kledij en accessoires via het internet instaan voor 14% van de 128 miljard euro die Amerikanen online uitgeven, wat neerkomt op ongeveer 18 miljard euro.

Shah is de teamleider van Boutiques.com, waarvoor een groep van technici en toonaangevende figuren uit de modewereld samenwerken. Zoals hij de laatste week al zei in interviews: “Online winkelen voor mode moet algemeen zijn, maar het moet tegelijkertijd ook gecontroleerd worden. Boutiques.com is daar een antwoord op.”

Een aantal grote bedrijven, waarvan Amazon en eBay de belangrijksten zijn, probeert een groter aandeel te krijgen in de online verkoop van kledij. Maar hoewel ze hun pagina’s voor mode stijlvoller hebben gemaakt, zitten ze misschien wel vast aan hun platform, dat vrij statisch is. Het is dan ook moeilijk om dvd-spelers te combineren met pumps van Christian Louboutin van 700 euro.

Ondertussen hebben sites die zich specifiek op mode richten, zoals Shopstyle.com, wel een publiek van fans uitgebouwd. Shah zei hierover: “Shopstyle is er als een van de weinigen in geslaagd om de juiste sfeer te creëren bij het winkelen voor haute couture. Wij zien dit echter nog als de eerste laag. Op de site is er al een onderverdeling gemaakt, maar er zijn geen gedetailleerde categorieën uitgebouwd en de site is ook niet gepersonaliseerd.”

Toen Shah en zijn team van Like.com Covet.com oprichtten, een gepersonaliseerde modesite, zagen ze nog niet het volledige plaatje van wat er mogelijk was op het internet. “We konden iemands voorkeuren wel vastleggen, maar we konden de producten niet analyseren om te zien of ze bij die voorkeuren aansloten,” zei hij. “We slaagden al in de helft van het proces, maar het geheel is nodig. De andere helft hebben we bereikt door de technologie opnieuw op te bouwen, volgens een compleet nieuw systeem om patronen en lichaamsvormen te analyseren.”

De mode-experten hebben met andere woorden 500 woorden gezocht voor kleuren, vormen en patronen – zoals robin egg blauw, gingang, … – en daarna stelden de technici de algoritmes zo in dat ze konden bepalen wat bij wat hoorde. Ze hadden foto’s van wat wel en niet gingang was. “Dat gebeurde woord per woord,” zei Shah. Veel websites beschikken niet over visuele technologie, of ze gebruiken het niet. Uiteindelijk voegen ze gewoon een heleboel woorden toe waardoor de zoekmachine in de war geraakt. Zo krijg je bijvoorbeeld geruite schoenen te zien, wanneer je eigenlijk zocht naar gingang kleedjes.

Een zoekterm op Boutiques.com geeft heel wat resultaten weer, maar de downloadsnelheid blijft erg hoog. Bovendien verschijnen de resultaten op extra lange pagina’s, zodat je niet steeds verder moet klikken. Zo goed als alle informatie wordt onderzocht – prijs, merk, kleur, enzovoort. De website beschikt over het systeem “Complete the Look”, waarvoor Goodman “hopen regels” heeft neergepend, zei Shah, “en onze technici hebben die dan toegepast.”

Daarnaast valt er ook heel wat te ontdekken op de site, je oog valt op zaken waarvan je niet van plan was ze te kopen – bijna zoals dat gebeurt in winkels. Seizoenstrends – zoals de militaire herfstlook – kunnen op de site ook aangemoedigd worden. “Dat is waar Munjal zijn inspiratie uit haalt – mode gaat over ontdekkingen doen,” zegt Mulpuru.

De site kan ook jouw persoonlijke stijl bepalen nadat je over een heleboel producten hebt gezegd of je ze mooi vindt of niet. Shah gelooft echter dat de meeste mensen vooral hun “tweelingszus in mode” willen vinden, om dan in de boetiek van die persoon te winkelen. Voorlopig biedt de site enkel vrouwenmode aan, maar Shah wilt dit nog verder uitbreiden tot mannenmode en, misschien ooit, tot artikelen voor in huis.

Tory Burch, Oscar de la Renta en Isaac Mizrahi zijn enkele van de ontwerpers die aan de site meewerken. Mizrahi wil kenmerkende stukken aanbrengen, zoals een cocktailjurk met Schots motief en een mantel met een militaire look.

Onder de bloggers op de site bevinden zich Bryan Boy en Rumi Neely van Fashiontoast. Google heeft daarnaast ook een aantal beroemdheden betaald om een virtuele boetiek op te richten, zoals Claire Danes, Ashlee Simpson en Nicole Richie. (Google controleert trouwens de authenticiteit van de boetieks van beroemdheden, dus het heeft geen nut om zich voor te doen als een beroemdheid.) Neiman Marcus, Barneys New York, Shopbop, Net-a-Porter en Scoop NYC zijn enkele van de winkels die je terug kan vinden op de site. In de toekomst zouden ook modemagazines een boetiek kunnen hebben. Of een karakter uit een televisieserie.

“Iemand zou op de site kunnen komen en onmiddellijk 20 boetieks opstarten,” zegt Shah.

Maandag probeerden Simone S. Oliver, de webredactrice van The New York Times, en Jane Son, een journaliste, de site uit om er dit artikel over te kunnen schrijven. De twee vrouwen waren van mening dat het in het begin een beetje overweldigend kan zijn, maar ze raakten stilaan gewend aan de site. Toen Oliver de verschillende productcategorieën bekeek, zei ze het volgende aan Goodman: “Ik vraag me af waarom u schoenen vooraan plaatst.”

Goodman antwoordde hierop: “Schoenen zijn altijd een van de meest populaire categorieën.”

“Goed antwoord,” glimlachte Oliver.

Son gaf als zoekterm ‘duck boots’ in op haar laptop, waarmee er heel wat resultaten tevoorschijn kwamen. Oliver zocht naar kobaltblauwe platform pumps en een zwarte lederen tuniek, en ze kwam al snel heel wat zaken tegen die ze mooi vond. Ze bekeek de boetieks van beroemdheden niet, omdat ze de boetieks van bloggers en boetieks die bepaalde trends volgen interessanter vindt. “Ik haal meer inspiratie uit wat gewone meisjes dragen dan uit wat beroemdheden dragen,” zei ze.

Ze voegde daar nog het volgende aan toe: “Ik denk dat de keuzes van beroemdheden wel nuttig kunnen zijn wanneer je naar de lichaamsvorm gaat kijken. Een aantal bekende personen hebben een lichaamsvorm zoals de mijne en bepaalde kledij zou daar dan mooi bij passen. Of een bepaalde huidskleur.”

Shah knikte: “Bij de voorkeuren zouden we de huidskleur kunnen toevoegen.”

Allebei de vrouwen vonden de inspiratielijst erg leuk en ze vonden het ook heel positief dat er zo specifiek gezocht kan worden op de site. “Op andere websites kan je geen keuzes invoeren die zo erg zijn aangepast,” zei Son. “En ik kan zo een specifieke selectie wel gebruiken.” Oliver gaf de site een “A+” omdat je er zoveel op kan ontdekken. Ze zei daarover: “Ik heb net een schoenenmerk ontdekt waar ik nog nooit van gehoord had – Velvet Angels. Dat merk valt meer binnen mijn prijscategorie dan pakweg Yves Saint Laurent. Dat was leuk: ik zocht naar iets anders, en dat verscheen ook op de site.”

“Ik vind het fantastisch dat jullie zoveel keuze aanbieden, en dat de keuzemogelijkheden ook echt nuttig zijn,” zei ze aan de teamleden.

Na de vergadering constateerden beide vrouwen echter dat Boutiques.com een duidelijk gebrek heeft: hoe goed de site ook beheerd wordt, er komen nog steeds heel veel resultaten tevoorschijn wanneer je iets zoekt. Over de opmerking dat het teveel aan informatie misschien een afknapper kan zijn voor mensen die niet vaak winkelen via het internet, had Son het volgende te zeggen: “Het is inderdaad zeker iets waar je gewend aan moet raken.”

Oliver knikte: “Ik vind het een fantastische site, maar een aantal zaken zijn niet zo voor de hand liggend. Sommige mensen zullen dan misschien liever gewoon via Google nieuwe laarzen zoeken.”

Gelukkig voor hen heeft de site die optie ook.

Vrij vertaald door Noortje Van Den Steen naar het artikel Google Fashion Shopping Site Makes Debut van Cathy Horyn.

Advertenties

No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: